čtvrtek 2. září 2010

Kréta-Soutěska Samaria

Dneska vás ještě naposled zavedu na báječnou, slunnou a horkou Krétu. Posledním předem naplánovaným výletem naší letošní dovolené měl být průchod soutěskou Samaria. Jak už to tak někdy bývá, ne vše se vydaří podle našich představ a tak to pro mě dopadlo i s tímto výletem. Den předem jsem si poranila nohu, a protože byl výlet už domluvený a zaplacený doufala jsem, že ráno bude všechno v pořádku a já budu schopná vyrazit na horskou tůru. Ráno však noha byla oteklá, bolela a já musela s lítostí uznat, že tenhle podnik se uskuteční bez mé přítomnosti.
Manžel vybavený foťákem s čerstvě nabitou baterií a prázdnou kartou vyrazil tedy do pohoří Lefka Ori sám s úkolem pořídit co nejvíc fotek a já jsem se studeným obkladem na noze odkulhala na pláž a od té chvíle si užívala typické vorvanění u moře.

Soutěska je dlouhá 18km a začíná impozantním výhledem na pohoří Lefka Ori (Bílé hory) ve výšce 1250m. Končí v úrovni Libyjského moře (pobřeží jižní Kréty), přičemž asi 3km před koncem se nachází nejvíce fotografovaná část, tzv. železná vrata. Jedná se o místo, kde se soutěska zužuje na asi 3m široký průchod mezi skalními masivy sahajícími do výšky až 350m nad vaší hlavou. V tomto místě také protéka potok / říčka, takže je průchodné jenom v sezóně, kdy je téměř vyschlá. Krom impozantních skalních masivů sahajících do výšky až 500m se zde nachází asi 450 druhů rostlin. Z fauny se určitě setkáte s divokými kozami kri-kri nebo ochočenými oslíky a koňmi nachystanými horskými strážci pro sestupem zemdlelé turisty.
Lefka Ori

Sestup do soutěsky
Sestup do soutěsky Samaria

A toto je oslík, který vyváží nahoru turisty kteří už nemohou, nebo se cestou v soutěsce poranili.
Oslík záchranář

Když jsem večer na fotkách viděla jakou cestou necestou se soutěskou jde, bylo mi jasné, že se zlomeným prstem u nohy bych byla první koho by oslík záchranář odvážel.
cesta soutěskou

cesta soutěskou

V soutěsce se nachází opuštěná vesnice Samaria, ve které ještě do sedmdesátých let minulého století žili lidé.

a ve vesnici potkáte divoké kozy kri-kri, kterým náramně chutnají české sušenky
Koza kri-kri

Železná vrata


Nejužší místo soutěsky Železná vrata
Železná vrata

Železná vrata
A to je všechno.Hodně mě mrzelo, že jsem na tenhle výlet nemohla, ale na druhou stranu mám zase o důvod víc proč se na Krétu v nejbližších letech vrátit.
Další fotky si můžete prohlédnout v galerii

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené příspěvky